zaterdag 14 oktober 2017

Mater Dolorosa








De pijn van het zijn

Grafiet in mijn schetsboek
42 /14,85 cm




Kanttekening :

Gezien ik mezelf voor het weekend vrijaf geef wat de Inktober-uitdaging betreft, post ik vandaag een schets die ik meebracht uit de Brusselse regio.
We gingen op zoek naar de abdij waar "Grimbergen" wordt gebrouwen. Tenminste, dat was ons doel.
We vonden wel de abdij, maar het bier wordt ergens anders vervaardigd, meer bepaald in Alken door Alken Maes. Dat verklaart wellicht waarom het niet zo lekker smaakt als trappistenbier dat door monniken met liefde voor het ambacht wordt gebrouwen (... veronderstel ik dan, hoewel over smaak natuurlijk niet te twisten valt  ;-]). Het was hoe dan ook een leuke uitstap, zelfs zonder het bier.

Deze Mater Dolorosa in hout, die ik in de abdijkerk van de Norbertijnen in Grimbergen schetste was wel duidelijk ècht met liefde voor het vak gemaakt. Zoals ook mijn tekening.

As I take a break from Inktober every weekend, I post this graphite sketch I made today on a trip to the Brussels region.
We went there, looking for the abbey where "Grimbergen" beer is brewed, at least that was our ame.
We found the abbey but the beer is brewed somewhere else, more precisely by Alken Maes in Alken ... That explains why the beer tastes not as good as a trappist, which is brewn by monks with love for the craft (... I suppose, however there is no accounting for taste. ;-]). The trip was nice though, even without beer.

This Mother of sorrows made of wood, I discovered in the abbey church. She was obviously truly crafted with love. Such as my drawing.



Meer weten?

(*) Site gewijd aan het "Stabat Mater Dolorosa" (volgens de recentste berichten, een 13e eeuwse lithurgische graduale van een domenicaans convent uit Bologna die menig componist inspireerde tot het schrijven van prachtige muziek, luister hier o.a. maar even naar) en meer dan een bezoekje waard...





Geen opmerkingen :

Een reactie posten

Dank je om me hier een teken van je bezoek na te laten.
Thanks for leaving some sign of your presence here.